Alla inlägg den 11 maj 2011

Av Linnéa - 11 maj 2011 22:09

Din Kreativitet är som en eld som måste matas regelbundet för att fortsätta brinna! 

Kreativitet är inte något som bara vissa människor har, alla kan vara kreativa.


Givetvis har vissa människor från början ett intresse, vilket hjälper dem att mata sin kreativitetseld (nytt ord, hehe).

Tycker det är tröttsamt med människor som säger; Åh du är så kreativ!

För då tänker jag mest: du är också kreativ, bara du vill och ger det tid.


Om du får ett infall att skapa, så fullfölj det!

du vill måla en tavla – gör det!

Renovera ett skåp – gör det!

göra små skålar i lera, pärlplattor, snickra ihop en hylla eller piffa upp ramar!


Bara din egna fantasi sätter gränser.


”- men jag vet inte vad jag ska göra. Får inga ideér”


Hitta din inspiration! Klicka runt på nätet, se en film, ta en promenad eller tala med dina nära och kära. Oftast framkallar dessa aktiviteter ideér och känslor som man senare kan använda för att skapa något! huruvida det är en text, ett foto, en målning eller något annat, så brukar de har den gemensamma nämnaren:


en känsla.


När du fått den här känslan. Funnit din inspiration och kommit på vad du vill göra, så kommer vi till nästa steg: GÖR DET!

För om du inte gör det blir det lätt att man bara sitter och ugglar och avundas andras kreativitet.


Själv älskar jag att klicka runt på nätet och kolla in kreativa människors hem. Så himla härligt att se vad folk får för ideér och hur de applicerar det på sin bostad! Allt kan förändras och ges en personlig touch. Bilen, cykeln, datorn, spisen, micron. allt tråkigt och vanligt kan göras ROLIGT!

Och det bästa är att man kan ta bort, göra om och göra igen – hur många gånger som helst! Oändliga möjligheter! (hehe om man nu inte får för sig att måla soffan i oljefärg, lite svårt att få bort den höhö)


Så ut med er och skapa! Inget är för litet eller för stort. Och övning ger färdighet som man säger :)


Ska lägga upp bilder på mitt hörnskåp som är mitt lilla renoveringsprojekt just nu! Det kommer bli helhäftigt! Stay tuned!

puss.

   

Av Linnéa - 11 maj 2011 22:03

Allt du behöver för att fungera, finns inom dig att hämta.



Jag tror att symboler eller verktyg som utger sig för att ha någon sorts kraft, inte innehar något som helst. Ex. kors, salt och malört. Irriterar mig på människor som inte ser att det är deras egen energi som kanaliseras genom det verktyg de valt.


Ett exempel: Jag tror på guds kraft och mitt barn har ont i benet. Jag tar ett kors och håller det mot benet samtidigt som jag ber en bön. Vad händer? Jo, barnet får mindre ont. Varför? Du har kanaliserat din lugnande och helande energi till barnet. Din viljekraft har påverkat omgivingen.


Troende människor kallar detta guds kraft. Jag tror det är alla människors inneboende styrka och energi. Alla har det, gäller bara att hitta’t!


Exempel nr2: Jag bär en påse med salt, järn och vad fan som helst. En älgskit… runt halsen för att jag tror att detta ska skydda mig mot onda andar. Jättebra. Det kommer skydda mig just för att jag TROR det. Tråkigt om jag tappar bort påsen, då blir jag rädd för mitt skydd har försvunnit. Och genom mitt vacklande självförtroende raseras mitt mentala skydd.



Tro är jätteviktigt för människor, men man ska tro på sig själv och sin egen förmåga för att uppnå vishet. Hjärnan är ett mäktigt verktyg, det handlar bara om att nyttja dess potential!



Symboler betyder inget, deras betydelse ligger i människors tro på dess funktion.

Eftersom symbolen endast fungerar som en kanal för energin så kan man använda vad tusan som helst.

Ett par glasögon, en penna. Vad som än finns till hands.

Dock kan det vara betryggande att använda sig av en ”vanlig” symbol eller verktyg för vilken ritual man nu tänker utföra, eftersom den förknippas med ritualen och därför kommer man lättare ”i rätt stämmning”.


Ett inlägg fullspäckat med livsråd som du kan applicera på alla situationer i ditt liv!!


Ta till dig!

 

Av Linnéa - 11 maj 2011 21:43

Igår gjorde jag egen havremjölk!


Ett spännande litet projekt. Mycket enkelt.


Jag följde det här receptet;


3 dl havregryn

1,5 liter vatten

lite salt

3 msk neutral olja.


1. Mixa allt i en bunke

2. Sila genom en duk och genom en sil (jag använde en vanlig näsduk, funkar prima)

3. Drick


Det blev inte alls gott!! Ledsen_tjej. Men jag vet vad som kan få det drickbart!


TIPS


- Oljan måste verkligen vara smaklös. Jag hade i rapsolja (som smakade och luktade äckligt) vilket förstörde hela drycken.

- Använd INTE fiberhavregryn, det ger en mer bittersmak!


Som ni märker så lyckades inte riktigt mitt försök till att göra havremjölk, men det gör inget för det gick så himla snabbt och kostar nästan inget att tillverka!


Imorgon blir det ett nytt försök! :)


fred ut.

Av Linnéa - 11 maj 2011 21:41

Godafton!


Upptäckte just att det finns en anläggning i göteborg som kallas Kretsloppsparken, vid gamlestaden ungefär.


Det är Stadsmissionen, Återbruket och Returhuset som huserar där (höhö hus hus..jaja roligt) och jag tycker det är jättebra att det verkligen satsas på återanvändning!

De tar imot ALLT som folk inte vill ha – gör om dom – och säljer de vidare.


Återanvänder allt och skapar nya smarta och snygga saker. Sådant som redan är i brukskick säljs vidare direkt utan någon finslipning eller restaurering.


Läs själva och tyck till!


http://www.kretsloppsparken.nu/klp/klp.asp?nav2=om_klp


http://www.minplanet.se/aktuellt/1777-vaelkommen-till-alelyckan


Det är härligt att detta också hjälper olika människor som haft det väldigt svårt och kommit lite snett och så, att hjälpa dom hjälpa sig själva. Heja er!! :)


Blev sjukligt sugen på att åka dit och kolla in utbudet! Kanske hittar man något spännande, eller tja inte ens kanske, klaart man hittar något spännande! Hoho. Min mormor och jag delar ett intresse – hitta gamla prylar och fixa dom eller bara använda dom som dom är.


Fred ut.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Det är viktigt att bry sig om andra människor, det vet vi. Men glöm inte dig själv för den saken. - Mår du bra?
 Ja
 Nej
 Jag vet inte?
 Ibland

Sök i bloggen

Kategorier

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Kludda ner dina funderingar här!

Arkiv

RSS

Pikachu


Got My Cursor @ 123Cursors.com

Besöksstatistik

Kalender


Ovido - Quiz & Flashcards