Alla inlägg under april 2011

Av Linnéa - 30 april 2011 02:59

Det som ska vara informativt och provocerande i den här videon är synen på skönhet, vilket jag inte alls finner provokativt. Skönhet ligger i betraktarens ögon!


Det som provocerar mig i den här filmen är att hon måste genomgå ett skönhetsingrepp bara för att hennes man står som kandidat som nästa hövding.


Eftersom han är den nästkommande hövdingen så förtjänar han en vacker fru, självklart, och därför ska hon genomgå det här ingreppet.


Och hon är glad. För nu är hon ju vacker. Och då kommer han inte lämna henne.


Så jävla sorgligt bara! Kolla in det själva!

Av Linnéa - 29 april 2011 14:43

Vacker dag idag!


Vacker dag igår!


Vacker dag imorgon!


Igår spelade jag och martin minigolf, promenerade genom hela staden, myste i hagaparken, fikade samt åt på indisk restaurang. Det var en väldigt mysig och trevlig dag som värmde.


Ett vakum för oss två att flyta omkring i.

Orkar. inte. hålla. på.

orkar. bara. vara. KÄRLEK.


Nu ska jag ut i solen och bli frisk! haha det går sådär förövrigt. pusshej. fred ut.

   

(känner mig som kattungen) åh puss.

Av Linnéa - 28 april 2011 22:08



Vackert :)

Du påverkar alltid utgången med hjälp av dina formuleringar och ord.


pusshej för mig och godnatt.

Av Linnéa - 27 april 2011 11:21

Har blivit fullkomligt förförd och frälst av Lady GaGas stage performance art!

Hade ingen aning fram tills igår hur fantastiska hennes videos är!


Skåda symboliken och provocationerna!


Jag tycker det är grymt att hon verkligen bejakar sin konstnärliga ådra och på så vis upplyser och väcker den stora massan. För många gillar ju hennes musik, och då är det väl naturligt att personen kollar in musikvideos av Lady Gaga? Ja. Och där BAM, har vi ännu en människa som upptäcker Lady Gagas kreativitet. Och förhoppningsvis tar till sig det och inte bara viftar bort det som "något konstigt och helt knas" för det, mina vänner, är OFÖRSTÅND.


Så jävla fint helt enkelt. Konst. Stage performance art.

Lady GaGa - Alejandro.


Lady GaGa - Born This Way.


ps. har förstått att jag tydligen är rätt efter med att upptäcka Lady Gaga, haha, ha överseende.


Och måste också poängtera att jag inte har så mycket till övers för låtarna. De är inte riktigt min musiksmak. Så det är HENNES KREATIVITET jag hyllar och INTE hennes musik.

Av Linnéa - 26 april 2011 20:50

Hej och välkomma till


LINNÉAS "UPPTÄCK DIG SJÄLV"-SKOLA. DEL TVÅ.


Förra gången skrev jag lite om dolda sidor av dig själv som spökar och påverkar dig i din vardag och hur du kan se ledtrådarna till ett mer fullkomligt dig själv, i människorna runt omkring dig!


I DEL TVÅ tar vi del av MOTSATSER och avrundar med några frågor som du kan ställa dig själv!


--


Alla kan vi beskriva hur vi anser att vi är som personer.

"Jag är en energisk person". Det här kallar vi Primärjaget.


Primärjaget är den person du tycker att du är. Oftast har du begravt dina motsatta drag. Det är nämligen två sidor av samma mynt, oftast inser vi inte att vi har både och.


Känslig och Konstnärlig?

- då sitter vreden där bak och bankar.


Rolig och Underhållande?

- då ligger tråkmånsen och väntar på att få komma fram.


Stark och Rakryggad?

- då finns det en osäker person som kan oöppna upp okända rum inom dig.


Arg och Dominant?

- då gömmer det sig en liten sårbar ömhuding där bak.


Den som alltid tar på sig skulden?

- då har du en förnekad superkritiker som alltid tycker alla andra har fel som sitter och trycker.


Alltid glad och leende?

- en ilsken typ väntar på att bli erkänd och få komma fram i ljuset.


Jag poängterar ännu en gång att meningen inte är att du ska bli helt tvärtom mot vad du vill vara och hur du vill bli sedd.

Meningen är att du ska bli mer DU.

Mer fullkomlig.


De egenskaper du inte vill erkänna att du besitter kommer inte lugna ner sig tills du erkänner dom och på så vis hanterar dom.


Självutveckling är nyckel till att förstå andra!



Här kommer några frågor jag gärna vill att du ställer dig själv.

Dessa ska förhoppningsvis hjälpa och guida dig genom din inre upptäcksresa.

  • De här egenskaperna belönades inte i min uppväxtfamlj. Vilka?
  • De här egenskaperna belönades i samhället där jag växte upp.Vilka?
  • De här egenskaperna belönades inte i samhället där jag växte upp. Vilka?
  • Drag hos min mamma som jag absolut inte vill se hos mig själv. Vilka?
  • Drag hos min pappa som jag absolut inte vill se hos mig själv. Vilka?
  • Hur förväntades du vara i din familj?
  • Uppfyllde du förväntningarna eller gjorde du uppror?
  • Vilken var din roll i familjen? Hur skiljde den sig från dina syskons roller?
  • Vad brukade/brukar dina föräldrar kritisera - hos dig men också i omgivningen.
  • Har du tagit på dig rollen att leva ut de förnekande jagen hos en av dina föräldrar?

Jag ska förtydliga sista frågan med ett exempel: Din mamma var väldigt dominant och på, därför blev du diplomatisk och smidig. Din pappa var en duktiga affärsman, därför värderar du bara andliga värden och ogillar materialism.


Ta dig gärna en till på frågorna ovan och ställ dig dom tyst till dig själv.

Hur känns det?

Om du har svårt att svara på dom direkt, fundera lite. Du anar inte hur befriande det är att öppna upp sitt innersta för åtminstonde en person - DU.


Du ska inte vara ett mysterium för dig själv :)


-----


Vill hemskt gärna se vad ni tycker om det här. Vad fick ni för svar på frågorna ni ställde er? Vad tycker du rent allmänt om mina inre resor-nörderier?

Tacksam för gensvar.

Pusshej.

Av Linnéa - 26 april 2011 13:02

Goddag!


Somnade klockan 6 på morgonen idag på grund av olika anledningar som jag inte vill gå in på, och vaknade klockan 9. Sammanlagt 3 timmars sömn och trots detta är jag pigg!?


Helknasigt må jag säga. Kommer förhoppningsvis somna som en stock ikväll. Håll tummarna för lite skön sömn, lite härlig verklighetsflykt.


Har precis slängt iväg ett mejl till Göteborgsstad för att beställa mina betyg, det är gött mannen. Äntligen! Känns så jävla bra!


Har också mejlat med lite olika personer från Couchsurfing (se länken till vänster) och det verkar som om vi ska mötas upp! Åh, så himla roligt.


Fred ut.

Av Linnéa - 25 april 2011 15:36

FÖRSTA DELEN AV LINNÉAS "UPPTÄCK DIG SJÄLV"-SKOLA


Du vill vara duktig, effektiv och snäll. Men vad gör man då med de andra? Det som också är du. Den lekfulla, den arga och den lata. Våga upptäck dina okända sidor, det vinner både du och omgivningen på!


Du åker genom livet tillsammans med dina erkända "jag". De delar av din personlighet som du godkänt. "Sådan är jag" säger du, för du vet ju exakt hur du är. Eller?


Du kan räkna upp dina postiva sidor och dina negativa, men sanningen är att vi har tryckt bort delar av vår personlighet. Du har någon gång under resans gång tryckt ner delar av dig själv som du inte vill erkänna, tvingat bort dom och låst in dom med en smäll. Så var det ut världen.

För du är ju varken en arg, lat eller sexig (eller vilka delar just du valt bort). Eller?

De sidor som du tror inte accepteras av din familj, dina vänner, omvärlden - och framförallt inte av dig själv.


Du tror att du löst problemet genom att stänga in dom och bara ta med dina godkända jag på resan genom livet. Men om sanningen ska fram så kommer de hemsöka dig tills du erkänner dom!


De bankar och skriker för de vill att du ska bli en hel människa. Som erkänner alla delar av sin personlighet. Som inte skäms för sin sårbarhet eller aggressivitet. Som inte anpassar sig till döds för att bli godkänd av omgivningen.

Mörka sidor du inte vågar undersöka. Positiva sidor du inte vågar erkänna.

Du slipper inte undan.

De kommer jaga dig tills du erkänner dem, och de jagar genom ett ytterst raffinerat indirekt system.


De kommer styra dig så att du gång på gång kommer dras till människor med de egenskaper du inte vill erkänna hos dig själv.

Vill du inte erkänna din ilska så kommer du att möta aggressiva människor.

Vill du inte erkänna din oroliga och ängsliga sida så kommer du dra till dig folk som kommer reta gallfeber på dig med sin ängslan.


Egenskaper du irriterar dig på hos andra människor är ett tecken på att du mött ett förnekat "jag" i den andre personen.

Du reagerar starkt på den andre personens egenskaper och den stör dig något djävulskt. Där har du tecknet!


Tänk efter! Vilka personer irriterar du dig mest på? De slarviga, de oärliga, de töntiga, de som är veliga mesar?

Grattis! De där jobbiga människorna är nycklar till de delar av din personlighet du förträngt!


Men det här betyder inte att du ska blir en gormande argsint, slarvig, oärlig tönt! Absolut inte! Därimot väntar en del av dig själv på att bli befriad.


Målet är att du ska bli ännu mer DU. En spännande upptäcksfärd!


Det är inte bara vad vi kallar mörka sidor som inte vi vill erkänna. Dina förträngda styrkor signalerar till dig genom personer du beundrar. Som väcker starka positiva känslor och som får dig att känna dig lite underlägsen.


Varför förtränger vi då vissa sidor av oss själva?


Helt enkelt för att skydda oss, för att passa in, för att bli godkända.

Beroende på din uppväxt, din familjo och din omgivning så registerade du vilka delar av din personlighet som accepterades och belönades, och vilka delar som sågs med ogillande eller oförstående ögon.


Sedan kan vi antingen anpassa oss eller välja att bli rebeller och omedvetet låsa sig i ett lika desruktivt tvärt-emot beteende.


------------


Stay tuned för DEL TVÅ AV LINNÉAS "UPPTÄCK DIG SJÄLV"-SKOLA kommer senare idag eller imorgon!


Fred ut.


-----

Av Linnéa - 25 april 2011 00:20

Godafton!


Nu är jag hemma i sköna göteborg. Helgen har spenderats i sängen eller i soffan framför tvn, detta har jag även varvat med mat, sola med fleece och filt runt sig och hänga med ett gäng riktiga bondlurkar.


Ja ni gissar rätt, jag är sjuk (riktigt sjuk) och ja, jag har varit på le landet.


Insjuknade hastigt och lustigt på fredagkväll när jag satt hemma hos min barndomsväns vänner och hängde. Helt sinnes hur bonniga de var. Keps, prilla under läppen, urtvättade jeans, orakade, band t-shirts, drack jättemycket öl trots att vi bara hade filmkväll (!!), korkade och allmänt inkapabla till att förstå varken ironi eller de mest grundläggande konversationern, omdet inte handlade om kukstorlek eller senaste fyllan.

HERRE MIN GÖRGUD.


"Hej vi kan inte föra ett samtal med en annan människa utan att vara påverkad av någon form av drog"


Så jävla patetiskt. De verkade helt okej först, tänkte att jag inte ska dömma ut dom direkt bara pga deras yttre. Sen så.. eh ja..

Men nog om det, haha, det spelar egentligen ingen roll. Det var jättetrevligt att träffa min barndomsvän igen! Det var tydligen 2 år sedan vi träffades, enligt honom, men jag håller inte med. Har för mig att det var 1 år sedan! Hanna var med så jag ska fråga henne när senaste gången var.

Det sista här är nog mest en parantes för mig själv haha och nu börjar jag ordbajsa.


Jag har skrivit ett fantastiskt blogginlägg den här helgen, medans jag legat i sängen. Tänkte publisera det imorgon hoho! Det kommer vara långt och späckat med superba tips! Stay tuned säger jag bara! :D


Kvällen har förövrigt spenderats hos Nanne på middag och det var väldigt trevligt!

Nanne stod för husrum, Mårten stod för mat, Ingen stod för vin för vi drack inget och resten stod för sällskap och glatt humör!

Mysa i säng och bli kliad i håret, äta gott och skratta åt arnold imitationer - fina grejer det säger jag bara!


Har dock knarkat alvedon och nässpray och kommer snart däcka i min skööööna säng. Synd bara att den är så stor och ensam :(


Fred ut pp.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Det är viktigt att bry sig om andra människor, det vet vi. Men glöm inte dig själv för den saken. - Mår du bra?
 Ja
 Nej
 Jag vet inte?
 Ibland

Sök i bloggen

Kategorier

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<<
April 2011 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Kludda ner dina funderingar här!

Arkiv

RSS

Pikachu


Got My Cursor @ 123Cursors.com

Besöksstatistik

Kalender


Ovido - Quiz & Flashcards